Δευτέρα, 26 Δεκεμβρίου 2011

Χρήστος Σταϊκούρας: ΄΄Αναγκαία η ανάταξη της Οικονομίας για τη βιωσιμότητα του χρέους ΄΄


Άρθρο στην εφημερίδα “Κυριακάτικη Αυριανή” 4 Δεκεμβρίου, 2011

  – “Αναγκαία η ανάταξη της Οικονομίας για τη βιωσιμότητα του χρέους”

O Προϋπολογισμός του 2012 που θα κληθεί να υλοποιήσει η παρούσα Κυβέρνηση και, κυρίως, η Κυβέρνηση που θα προκύψει από τις προσεχείς εκλογές, αναδεικνύει τις αποκλίσεις στην επίτευξη των στόχων του εφετινού Προϋπολογισμού, περικλείει αισιόδοξες μακροοικονομικές προβλέψεις για την επόμενη χρονιά και εδράζεται στην υλοποίηση της Συμφωνίας της 26ης Οκτωβρίου.
Συγκεκριμένα, το 2011 ήταν ένα έτος κατά το οποίο δεν προχώρησε η αναγκαία δημοσιονομική προσαρμογή, παρά τις τεράστιες θυσίες των πολιτών.
Ενδεικτικά:
1ον. Η ύφεση εκτιμάται, πλέον, κοντά στο 6%, από προηγούμενη εκτίμηση για 3% στον περυσινό Προϋπολογισμό και 3,5% στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
2ον. Η ανεργία εκτιμάται στο 15,4%, από προηγούμενη εκτίμηση για 14,6% στον περυσινό Προϋπολογισμό και 14,5% στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο. Ήδη αυτή έχει «σκαρφαλώσει» στο 18,4% το μήνα Αύγουστο.
3ον. Τα έσοδα εκτιμάται ότι θα αυξηθούν μόλις κατά 0,9%, από εκτίμηση για αύξηση κατά 8,5% στον περυσινό Προϋπολογισμό και 5,6% στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
4ον. Το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στα 6,9 δισ. ευρώ, από πρόβλεψη για 8,5 δισ. ευρώ στον περυσινό Προϋπολογισμό και για 7,6 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο.
5ον. Το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης αναμένεται να διαμορφωθεί στα 19,7 δισ. ευρώ, από πρόβλεψη για 16,8 δισ. ευρώ στον περυσινό Προϋπολογισμό, 16,4 δισ. ευρώ στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο και 18,7 δισ. ευρώ στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού.
Μάλιστα το έλλειμμα του Τακτικού Προϋπολογισμού, δηλαδή του Κρατικού Προϋπολογισμού εξαιρουμένου του ΠΔΕ, διαμορφώνεται στο 8,9% του ΑΕΠ το 2011, από 7% του ΑΕΠ το 2010. Είναι αυξημένο δηλαδή κατά 2 περίπου ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ σε σχέση με πέρυσι.
Όλες αυτές οι αποκλίσεις οδήγησαν την προηγούμενη Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ στη λήψη νέων μέτρων, ανεβάζοντας το συνολικό ύψος τους περίπου στο 10% του ΑΕΠ για το 2011.
«Ίδιου μεγέθους και έντασης με το 2010», όπως αναφέρει ακόμη και ο Προϋπολογισμός. Και αυτό γιατί, σύμφωνα και πάλι με τον Προϋπολογισμό «η επιδείνωση της ύφεσης εμποδίζει την πλήρη αποτελεσματικότητα των ληφθέντων μέτρων».
Το αποτέλεσμα είναι το έλλειμμα της Γενικής Κυβέρνησης να εκτιμάται ότι θα μειωθεί μόλις κατά 1,5 ποσοστιαία μονάδα του ΑΕΠ το 2011. Αν και ο στόχος, και μάλιστα χωρίς τα πρόσθετα «δημοσιονομικά πακέτα» του Ιουλίου και του Οκτωβρίου, ήταν για μείωση του ελλείμματος κατά 3 ποσοστιαίες μονάδες του ΑΕΠ.
Και από αυτό προκύπτει, σαφώς, ένα έλλειμμα αποτελεσματικότητας της ασκούμενης οικονομικής πολιτικής.
Έλλειμμα αποτελεσματικότητας που θέτει σε κίνδυνο και την επίτευξη των προβλέψεων του Προϋπολογισμού για το 2012. Προβλέψεις που βασίζονται και στην εφαρμογή ενός σχήματος συμμετοχής των ιδιωτών στο «κούρεμα» του χρέους, του λεγόμενου PSI, οι «λεπτομέρειες» του οποίου θα καθοριστούν μέχρι τις αρχές του έτους.
Σε κάθε περίπτωση πάντως, και παρά τις αντικειμενικές δυσκολίες και αβεβαιότητες που υπάρχουν, μπορούμε να κάνουμε ορισμένες παρατηρήσεις για βασικά μεγέθη του Προϋπολογισμού για το 2012:
1η. Η ύφεση θα παραμείνει βαθιά και εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί στο 2,8%. Να θυμίσουμε ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, πέρυσι, τέτοια εποχή, προέβλεπε αντίστοιχη ύφεση, 3% για εφέτος, και τελικά αυτή διαμορφώνεται σε διπλάσια επίπεδα. Και να σημειωθεί ότι η χώρα θα βρίσκεται για 5η συνεχόμενη χρονιά σε ύφεση, κάτι που δεν συμβαίνει σε άλλη Ευρωπαϊκή χώρα και δεν έχει συμβεί ποτέ στη χώρα μας.
2η. Η ανεργία διογκώνεται δραματικά. Αναμένεται να διαμορφωθεί στο 17,1%, από εκτίμηση για 15% στο Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο και 16,4% στο Προσχέδιο του Προϋπολογισμού.
3η. Οι δαπάνες του ΠΔΕ, «φιλική προς την ανάπτυξη» επένδυση, θα παραμείνουν σε εξαιρετικά χαμηλά επίπεδα, στα 7,7 δισ. ευρώ το 2012. Χαμηλότερα από τις εκτιμήσεις του Μεσοπρόθεσμου και χαμηλότερα από τις προβλέψεις της προηγούμενης Κυβέρνησης του ΠΑΣΟΚ για το 2011.
4η. Οι στόχοι του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων αναθεωρούνται επί το δυσμενέστερο. Αναμένονται έσοδα ύψους 9,3 δισ. ευρώ το 2012, χαμηλότερα κατά 1,7 δισ. ευρώ από τον αρχικό στόχο. Και αυτό το ποσό εξαρτάται από το εάν θα έχουμε αγορά, εάν θα έχουμε επενδυτικό ενδιαφέρον. Να υπενθυμίσουμε ότι, για το 2011, ο στόχος ήταν για έσοδα 5 δισ. ευρώ, μεταβλήθηκε στα 4 δισ. ευρώ και τελικά δεν θα προκύψουν ούτε τα μισά.
5η. Οι δημοσιονομικοί στόχοι είναι φιλόδοξοι. Αυτοί θα μπορέσουν να επιτευχθούν μόνο αν ξεπεραστεί η ύφεση και υπάρξει ανάκαμψη.
Για το λόγο αυτό η Νέα Δημοκρατία, αν και δεν αμφισβητεί τον Προϋπολογισμό – στηρίζοντας ουσιαστικά και ειλικρινά τη μεταβατική Κυβέρνηση – υποστηρίζει σταθερά τη θέση ότι απαιτείται τροποποίηση των πολιτικών που έχουν αποδειχθεί λανθασμένες και βεβαίως τη συμπλήρωσή τους με πολιτικές που θα πυροδοτήσουν την επανεκκίνηση της Οικονομίας και την αναπτυξιακή διαδικασία.
Πολιτικές δηλαδή που θα ενισχύσουν τη δυνατότητα της Οικονομίας να μεγεθύνεται, θα βελτιώσουν τις προσδοκίες, θα αποτρέψουν τη διολίσθηση της Οικονομίας σε πιο βαθιά ύφεση και, κυρίως, θα οδηγήσουν στην επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.
Και φυσικά, με τη χώρα εντός της ζώνης του ευρώ.



Προβάλλετε ή σχολιάστε την ανάρτηση

Σχόλιο που έχει ταυτότητα χρήστη δημοσιεύεται χωρίς λογοκρισία, αρκεί πάντα η κριτική αυτή να είναι κόσμια.

Ζητώ την κατανόηση σας!!!  Από τους ανώνυμους χρήστες, οι οποίοι ως συνήθως αβασάνιστα και χωρίς προσωπικό κόστος γίνονται αμετροεπείς υβριστές. 


Χρήστος Σταϊκούρας: Ερώτηση με την παράταση του μέτρου της απόσυρσης οχημάτων 22/12/11

Δελτίο Τύπου 22/12/11 σχετικά με την κατάθεση Ερώτησης για την ενδεχόμενη παράταση ισχύος του μέτρου απόσυρσης οχημάτων


Ο Βουλευτής Φθιώτιδας ΝΔ και Αναπληρωτής Υπεύθυνος του Τομέα Πολιτικής Ευθύνης της Οικονομίας-ΝΔ, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, κατέθεσε σήμερα Ερώτηση προς το Υπουργείο Οκονομικών, αναφορικά με την παράταση του μέτρου της απόσυρσης οχημάτων. Ειδικότερα, ο κ. Σταϊκούρας αναφέρει στην Ερώτησή του ότι:
«Η βαθιά και παρατεταμένη ύφεση της Ελληνικής Οικονομίας και οι πολλαπλές φορολογικές επιβαρύνσεις που επιβλήθηκαν σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις έχουν επηρεάσει και επιβαρύνει τους περισσότερους κλάδους της Οικονομίας.
Μεταξύ των οποίων και αυτόν του αυτοκινήτου.
Κλάδο που συνεισφέρει σχεδόν στο 3% του εθνικού προϊόντος, σε όρους προστιθέμενης αξίας. Κλάδο όμως που, μεταξύ άλλων, έχει υποστεί 24 παρεμβάσεις – κυρίως φορολογικές – την τελευταία διετία, με ελάχιστες να θεωρούνται θετικές πρωτοβουλίες.
Το αποτέλεσμα είναι σήμερα, σύμφωνα και με τα διαθέσιμα στοιχεία από σχετική μελέτη του ΙΟΒΕ:
§  Οι πωλήσεις να έχουν μειωθεί κατά 36% το 2010 (και κατά επιπλέον 30% να εκτιμάται η μείωση το 2011). Σωρρευτικά, πάνω από64% σε σχέση με το 2007.
§  Ο κύκλος εργασιών να έχει μειωθεί τουλάχιστον κατά 70% την τελευταία διετία. Τα κέρδη του στενού πυρήνα του κλάδου, δηλαδή των αντιπροσωπειών, εμφανίζουν υποχώρηση στο 1/6 του επιπέδου του 2007, με τις ζημιές να 25πλασιάζονται.
§  Το σύνολο των καταστημάτων του επίσημου δικτύου να έχει μειωθεί κατά 500 την τελευταία τριετία. Ενώ έχουν χαθεί περίπου 14.900θέσεις εργασίας στο σύνολο του κλάδου.
§  Να παρατηρείται απώλεια φορολογικών εσόδων τόσο από την αγορά/χρήση αυτοκινήτου, όσο και από τη μείωση των εισπραχθέντων εταιρικών φόρων από τις επιχειρήσεις του κλάδου. Μόνο τα έσοδα από τα τέλη ταξινόμησης και το ΦΠΑ έχουν υποστεί μείωση κατά 36% το 2010, στο 1/3 των επιπέδων του 2007, με ακόμη μεγαλύτερη υποχώρηση το 2011.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Προϋπολογισμού του 2012, τα έσοδα από τα τέλη ταξινόμησης οχημάτων αναμένεται να διαμορφωθούν στα114 εκατ. ευρώ το 2011, από 249 εκατ. ευρώ το 2010.
Και να σκεφτεί κανείς ότι η προηγούμενη Κυβέρνηση εκτιμούσε, για εφέτος, στον περυσινό Προϋπολογισμό έσοδα από τα τέλη ταξινόμησης 285 εκατ. ευρώ και από το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα 170 εκατ. ευρώ. Από τα ανωτέρω γίνεται σαφές ότι ο κλάδος του αυτοκινήτου έχει πληγεί όχι μόνο από την οικονομική κρίση, αλλά και από τη δημιουργία ενός εχθρικού κλίματος ως προς την κατοχή οχημάτων, μέσω της επιβολής – κυρίως – φορολογικών μέτρων τα οποία δεν έχουν αποφέρει το επιδιωκώμενο αποτέλεσμα.
Σύμφωνα μάλιστα με την ίδια έκθεση του ΙΟΒΕ, στην επόμενη τριετία, η κάθετη πτώση των πωλήσεων, σε επίπεδα 75-80 χιλ. οχήματα, δηλαδή στο 1/3 του επιπέδου του 2009, θα οδηγήσει αρκετές εταιρείες σε παύση λειτουργίας.
Αποτέλεσμα αυτού θα είναι η αύξηση της ανεργίας κατά 10-15 χιλιάδες άτομα επιπλέον, δηλαδή συνολικά, από τις απαρχές της κρίσης να φτάσει τις 30 χιλιάδες εργαζόμενους, σχεδόν στο 1/3 του ανθρώπινου δυναμικού πριν από 2 χρόνια.
Για το λόγο αυτό η θέσπιση και εφαρμογή του προγράμματος της απόσυρσης οχημάτων, αν και μόνο το 30% των πωλήσεων το αξιοποιεί, έχει συγκρατήσει – σύμφωνα με τις εκτιμήσεις – λίγο την πτώση.
Γι’ αυτό το λόγο και θα μπορούσε να αξιολογηθεί και να υιοθετηθεί η χρονική επέκταση του μέτρου, τροποποιώντας τις καταληκτικές ημερομηνίες των Ν. 3899/17.12.2010, Ν. 3943/31.03.2011 και Ν. 4002/22.08.2011».
Κατόπιν τούτων, ο κ. Σταϊκούρας ερωτά το Υπουργείο εάν προτίθεται η Κυβέρνηση να υιοθετήσει την πρόταση για χρονική επέκταση του μέτρου της απόσυρσης οχημάτων.

 Προβάλλετε ή σχολιάστε την ανάρτηση

Σχόλιο που έχει ταυτότητα χρήστη δημοσιεύεται χωρίς λογοκρισία, αρκεί πάντα η κριτική αυτή να είναι κόσμια.

Ζητώ την κατανόηση σας!!!  Από τους ανώνυμους χρήστες, οι οποίοι ως συνήθως αβασάνιστα και χωρίς προσωπικό κόστος γίνονται αμετροεπείς υβριστές.